Sideinnhold
Slik følger vi opp ulovlig reklame:
- Vi vurderer om reklamen er i tråd med loven.
- Avhengig av alvorlighetsgrad
- Påpeker vi at virksomheten/personen har plikt om å rette opp reklamen
- eller varsler et vedtak om ulovlig reklame og eventuelt tvangsmulkt og/eller overtredelsesgebyr
- Mottager har 14 dager på seg til å svare.
- Vi vurderer om det skal fattes vedtak i saken, som kan innebære at det ilegges tvangsmulkt eller et overtredelsesgebyr. Mottager har tre ukers klagefrist. Helse- og omsorgsdepartementet behandler eventuelle klager og departementets avgjørelse er endelig.
- Vi gir veiledning ved behov under prosessen.
Overtredelsesgebyr
Ved alvorlige eller gjentatte brudd på regelverket kan Legemiddelverket ilegge overtredelsesgebyr på opptil 2 G (per juni 2022 utgjør dette 222 954 kroner) for privatpersoner og opptil 15 G (per juni 2022 utgjør dette 1 672 155 kroner) for virksomheter.
Når vi vurderer overtredelsesgebyr for brudd på reklameregelverket legger vi særlig vekt på om
- reklamen kan true folkehelse, samfunn og dyr
- reklamen har en potensiell økonomisk gevinst
- det dreier seg om gjentatte lovbrudd
- reklamen retter seg mot barn og unge