​​​Legemiddelverket har har utviklet online-kurset, som består av ni moduler som tar for seg forskjellige tema. I hver modul finnes det en kort video, på rundt tre minutter, og deretter en oppgavedel. Kurset går over en fem ukers periode, og er gratis.
Målgruppen for kurset er alle som jobber med legemiddelreklame.

Du vil få en innføring i noen av grunnprinsippene som ligger til grunn for reglene:

  • Hvorfor er legemiddelreklame så strengt regulert?
  • Noen viktige nøkkelord som er gode å navigere etter
  • Hva er det lov å lage legemiddelreklame av?

En god grunnleggende forståelse for intensjonen bak regelverket vil gjøre det enklere for deg å:

  • lage god reklame som er i tråd med regelverket
  • bruke hele rommet som er på innsiden av loven

Klikk for å ta kurset

​Start

Vi anbefaler å gjennomføre to moduler i uken, slik at kurset går over fem uker. Du står selvfølgelig fritt til å ta kurset i ditt eget tempo. Noen av leksjonene har også en tilhørende oppgave. Oppgavene er for egen trening, og skal ikke leveres. Leksjonene bør sees kronologisk.

Har du spørsmål eller trenger hjelp: ta kontakt på e-post reklamekurs@legemiddelverket.no eller telefon 928 63 123.

Se introvideo

Modul 1 – Godkjente legemidler, et kvalitetsstempel

Modul 2 – Regelverket for legemiddelreklame

Modul 3 – Hva er reklame, og hva må den inneholde

Modul 4 – Viktige krav til reklame

Modul 5 – Preparatomtalen, grunnlaget for reklame

Modul 6 – Refusjonsordningen for legemidler

Modul 7 – Hva er ikke reklame?

Modul 8 – Legemiddelverkets tilsynsrolle

Modul 9 – Oppsummering

Kontakt oss

Har du spørsmål eller trenger hjelp: ta kontakt på e-post reklamekurs@legemiddelverket.no eller telefon 928 63 123.​

Oppdatert: 31.03.2020

Publisert: 16.01.2020

​Fant du det du lette etter?