Melding om ordinær avslutning
Ved ordinær avslutning av en klinisk utprøving skal sponsor melde fra til Legemiddelverket om at
- utprøvingen er avsluttet i Norge, senest 15 dager etter avslutning,
- at utprøvingen er avsluttet i EU/EØS, senest 15 dager etter avslutning (hvis utprøvingen foregår i flere EU/EØS-land)
Inntil EUDAMED er tilgjengelig, sendes meldingen på e-post til medisinsk.utstyr@legemiddelverket.no. Legemiddelverkets saksnummer, CIV-ID og tittel på utprøvingen skal tydelig fremkomme.
Dersom utprøvingen også foregår utenfor EU/EØS, oppfordres sponsor til å informere Legemiddelverket når utprøvingen er avsluttet globalt.
Sluttrapport og sammendrag
Sponsor skal sende sluttrapport og sammendrag av utprøvingen til Legemiddelverket senest 1 år etter avslutning.
Sluttrapporten skal oppfylle kravene i punkt 2.8, kapittel I og punkt 7, kapittel III i vedlegg XV i MDR.
Sammendraget skal være skrevet slik at utstyrets tiltenkte bruker kan forstå det som er skrevet. Kommisjonen har utarbeidet retningslinjer for hva sammendraget av rapporten om den kliniske utprøvingen skal inneholde, og hvordan det skal struktureres.
Inntil EUDAMED er tilgjengelig, sendes sluttrapport og sammendrag på e-post til medisinsk.utstyr@legemiddelverket.no. Sluttrapporten og sammendraget vil muligens bli publisert av EU-kommisjonen. I fremtiden vil dette bli offentlig tilgjengelig i EUDAMED.