Sideinnhold
Slik følger Legemiddelverket opp ulovlig reklame:
- Vi vurderer om reklamen er i tråd med loven.
- Avhengig av alvorlighetsgrad
- påpeker vi at virksomheten/personen har plikt om å rette opp reklamen
- eller forhåndsvarsler et vedtak om ulovlig reklame
- Mottager får en frist til å svare på varselet eller rette opp.
- Vi vurderer om det skal fattes vedtak i saken, som også kan innebære at det ilegges overtredelsesgebyr. Mottager har tre ukers klagefrist. Helse- og omsorgsdepartementet behandler eventuelle klager. Departementets avgjørelse er endelig.
- Dersom avgjørelsen ikke følges, kan vi ilegge tvangsmulkt frem til aktøren har rettet seg etter vedtaket og/eller ilegge overtredelsesgebyr.
- Vi gir veiledning under hele prosessen.
Ved alvorlige eller gjentatte brudd på regelverket kan Legemiddelverket ilegge overtredelsesgebyr på opptil 2 G (per juni 2022 utgjør dette 222 954 kroner) for privatpersoner og opptil 15 G (per juni 2022 utgjør dette 1 672 155 kroner) for virksomheter.
Når vi vurderer overtredelsesgebyr for brudd på reklameregelverket legger vi særlig vekt på om
- reklamen kan true folkehelse og samfunn
- reklamen har en potensiell økonomisk gevinst
- det dreier seg om gjentatte lovbrudd
- reklamen retter seg mot barn og unge