ForsideMedisinsk utstyrPlikter og ansvar for medisinsk utstyr på markedetReklame for medisinsk utstyrVeiledning og rådVeiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep Veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep Denne veilederen gir en innføring i de grunnleggende reglene for markedsføring av kosmetiske inngrep på sosiale medier og nettsider. SideinnholdReseptpliktige legemidlerDet er forbudt å markedsføre reseptpliktige legemidler mot allmennheten. Eksempler: Botox, Azzalure, Vistabel og Belkyra. Det er generelt ulovlig å markedsføre bruk av legemidler utenfor godkjent bruksområde.Medisinsk utstyrMarkedsføring av medisinsk utstyr skal samsvare med produsentens bruksanvisning. Eksempler på medisinsk utstyr kan være fillere, tråder til trådløft, laser for hårfjerning, utstyr til fettsuging, kniver, sprøyter og kanyler til kosmetiske inngrep.Det er ikke lov å:villede kunder med uriktige eller overdrevne opplysningertillegge utstyret funksjoner og egenskaper det ikke harskape et feilaktig inntrykk av utstyrets evne til behandlingunnlate å opplyse om mulige bivirkninger og komplikasjonerforeslå en annen bruk av utstyret enn hva det er ment forMarkedsføringen skal heller ikke:inneholde før- og etterbildervirke støtende, krenkende, føre til kroppspress hos barn eller skape fordommer mot normale kroppsvariasjonerinneholde negative verdiladede begreperinneholde tilbud om forbrukslånMindreårige har et særlig vernBarn under 18 år har et særlig vern mot markedsføring som spiller på sosial usikkerhet, dårlig selvtillit eller som bidrar til kroppspress.Markedsføring av kosmetiske inngrep vil i mange tilfeller være ulovlig på plattformer som er populære blant barn og ungdom. Jo yngre barn som kan se markedsføringen, jo mer varsom er det grunn til å være. Ved markedsføring av mer omfattende kosmetiske inngrep, skal det mindre til for at markedsføringen er ulovlig.Dette bør du unngå:Virkemidler som er særlig appellerende for barn, som for eksempel rabatter, konkurranser, bruk av humor og kjendiser/påvirkere.Henvisning til bruksområder som er spesielt aktuelle for unge, som for eksempel aknearr.Å oppfordre til å starte med forebyggende behandling tidlig.Direkte kjøpsoppfordringer.Å oppfordre til å spre markedsføringen, for eksempel gjennom tagging og deling.Innlegg som viser at kosmetiske inngrep utføres.Helsepersonell må være særlig varsomme i utforming av markedsføringen sin for kosmetiske inngrep, slik at den ikke retter seg mot mindreårige, eller på annen måte bidrar til kroppspress blant barn. Last ned veilederen som pdf Publisert: 25.04.2023 Fant du det du lette etter? Ja Ja Nei Nei Så bra! Hva var det du lette etter på denne siden? Kan du fortelle hva du ikke fant? Vennligst ikke oppgi navn eller kontaktinformasjon i dette feltet, men send oss en e-post hvis du har konkrete spørsmål. Send inn tilbakemelding Skriv ut