Papirsøknader som er ekspedert direkte på apotek, skal sendes én gang årlig til Legemiddelverket.

Fra 15. mars skal papirsøknader som er ekspedert direkte (notifisert) i apotek bare sendes til Legemiddelverket én gang årlig. Søknader fra foregående år skal sendes samlet til Legemiddelverket innen 15. januar året etter.

Flere unntak fra negativlisten

Legemiddelverket har samtidig gjort flere unntak fra «negativlisten». Fra 15. mars kan apoteket ekspedere mange flere legemidler direkte (notifisering). Alle unntakene fra «negativlisten» er nå samlet på «positivlisten» . Se oppdatert positivliste.

Nettsidene er revidert

Legemiddelverkets nettsider vedrørende godkjenningsfritak er revidert. Blant annet utgår rutinebeskrivelsene for apotek som egne dokumenter, og er i stedet integrert i den generelle informasjonen på nettsiden.

Hvordan kontakte oss

  • Send helst e-post: godkjenningsfritak@legemiddelverket.no
  • Saksbehandler er tilgjengelig for helsepersonell og apotek i telefontiden 10.00-11.00. Telefon: 92 29 46 49.  Ved henvendelser som gjelder medisinsk begrunnede hastesaker, kan sentralbordet (22 89 77 00) sette over til saksbehandler også utenfor telefontiden.
  • Telefaks er kun til innsending av papirsøknader i ekstraordinære tilfeller. Søknader mottatt før kl. 13.00 på hverdager behandles samme dag.
  • Pasienter bør henvende seg til apotek eller lege ved spørsmål som gjelder egne resepter. Status for søknader som er sendt som e-resept finnes på www.mineresepter.no.
​Fant du det du lette etter?