​Da vi begynte arbeidet var det ingen dokumentasjon på at dette kunne bidra til økt pasientetterlevelse. Nå har Legemiddelverket en publisert studie av dette. Studien viser at det er vanskelig for pasienter å forstå at to legemiddelpakninger inneholder samme legemiddel når både pakning og navn er forskjellige. Ny design og tydelig virkestoffmerking bidrar til at pasienter i større grad klarer å avgjøre om pakningen inneholder samme eller ulike virkestoff.

Vår studie er nå endelig blitt publisert i det anerkjente psykologi-tidsskriftet «Human Factors». Sigurd Hortemo og Steinar Madsen tok initiativ til studien i 2010 og har gjennomført denne i samarbeid med Center for Study of Human Cognition ved Universitetet i Oslo. Studien ble gjennomført i samarbeid med Tor Endestad og Laura Anne Wortinger ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

– Vi håper resultatene kan gi kunnskap som på sikt fører til tryggere bruk av legemidler. Målet er å merke legemiddelpakningene på en måte som reduserer feilbruk. Det er derfor viktig for oss at studien er publisert slik at vi kan vise til resultatene i det videre arbeidet med bedre merking, sier initativtager Sigurd Hortemo.

Les mer om studien i Apollon.

Sigurd Hortemo og Steinar Madsen

Sigurd Hortemo (t.v.) og Steinar Madsen.

​Fant du det du lette etter?